
Dewdrop – work in progress




Dewdrop 2022
Work in progress voor een installatie in de tentoonstelling WALHALLO
curator Gerard de Kleijn
TAK Artspace
Hessenmeer, Speuld (Ermelo)
25 juni t/m 28 augustus 2022
Dewdrop 2022
Work in progress voor een installatie in de tentoonstelling WALHALLO
curator Gerard de Kleijn
TAK Artspace
Hessenmeer, Speuld (Ermelo)
25 juni t/m 28 augustus 2022
Thrown out of Space 2021
Als een archipelago zwermen de werken om elkaar, in tijdelijkheid samen.
Vloerinstallatie gemaakt voor de tentoonstelling Expo Elleboog in de Elleboogkerk te Amersfoort
De installatie is samengesteld uit werken afkomstig van verschillende recente series werk, gemaakt van karton, pure pigmenten, metaal en readymades.
curator Gerard de Kleijn
600 x 350 x 35 cm
Foto’s: Dirk Verwoerd
Tijdens de eerste lockdown in 2020 werkte ik maandenlang afgezonderd in een artist in residence in Berlijn. Het bood me de gelegenheid op afstand, fysiek en mentaal, de wereld te aanschouwen. Aan de hand van de Odyssee van Homerus reisde ik in mijn hoofd en het heelal. Ik jutte karton van de straat en gebruikte pigment uit het atelier. Deze ervaringen nam ik mee naar mijn Amersfoortse atelier.
Kijken is een vorm van afstand bepalen, en van afstand overbruggen; een positiebepaling. Dichtbij lijkt dan soms erg ver, en veraf soms heel dichtbij. Ik probeer met mijn handen die afstand een loertje te draaien. Een niet aflatende poging het onverenigbare te verbinden, met karton, pure pigmenten, steen, koper, draad, metaal.
Ik sla hier en daar piketpaaltjes in het universum en construeer een planetaire schijnwereld, opgebouwd uit karton, pure pigmenten, atlaskaarten, bladgoud en readymades.
Jolanda Meulendijks 2021
Thrown out of Space 2021
During the first lockdown in 2020, I worked secluded for months in an artist in residence in Berlin. It gave me the opportunity to contemplate the world from a distance, physically and mentally. Based on Homer’s Odyssey, I traveled inside my head and the universe.
I jutted cardboard from the street and used pigments available in the studio.
Looking is a form of determining distance, and of bridging a distance; a determination of position. Therefore nearby sometimes seems very far, and far seems very close. I try to deceive distance with my hands. A relentless attempt to connect the incompatible, with cardboard, pure pigments, stone, copper, wire, metal. Here and there I drive picket lines in the universe and construct a planetary make-believe world, composed of cardboard, pure pigments, atlas maps, gold leaf and readymades.
Jolanda Meulendijks 2021
Pleiaden 2018 – 2022
Het hemelgewelf op mijn ateliervloer
Als een archipelago
atlaskaarten, pigmenten, karton, readymades
170 x 220 x 8 cm
“Mijn atelier wordt mijn heelal.
Terwijl de stad op slot gaat, pak ik mijn verrekijker.
Tijdens het begin van de lockdown in 2020 werkte ik maandenlang
geheel afgezonderd in een artist in residence in Berlijn.
Het bood me de gelegenheid op afstand, fysiek en mentaal, de wereld te
aanschouwen.
Sindsdien neem ik meer afstand, is dichtbij soms erg ver, en veraf soms
heel dichtbij.
Ik sla hier en daar piketpaaltjes in het universum.
Ik construeer een planetaire schijnwereld, opgebouwd uit karton,
pigmenten, atlaskaarten, bladgoud en readymades.”
Deze expositie is onderdeel van NOW AND BEYOND
BEYOND 2021
“My studio becomes my universe.
As the city goes on lockdown, I grab my binoculars.
During the beginning of the lockdown in 2020, I worked for months completely isolated in an artist in residence in Berlin.
It offered me the opportunity to remotely, physically and mentally, contmeplate with the world.
Since then I have been taking more distance, close is sometimes very far, and far is sometimes very close.
Here ande there I pin stakes in the universe.
I construct a planetary make-believe world, built from cardboard, pigments, atlas maps, gold leaf and readymades.”
This exhibition is part of NOW AND BEYOND organized by ArtUtrecht in the windows of former bookstore Broese in Utrecht at the Stadhuisbrug 5 in Utrecht.
Group exhibition where the central question is: ‘how did you, as an artist, go through the past year. How has the pandemic influenced your work?
Artists: Jop Vissers Vorstenbosch, Francine Claassen, Jolanda Meulendijks, Marisa Rappard, Peter Miedema, Sigrid van de Woudenberg, Nikki van Es, Anke van den Borne.
Pleiaden III t/m XI 2020
in het Ladekastproject van Galerie Phoebus Rotterdam
8 november 2020 t/m 31 januari 2021
karton, kopersulfiet-pigmenten
De lade meet 140 x 100 x 5 cm